Стиль арт-нуво

АРТ Нуво

Прогулюючись вуличками Львова, на будинках минулих сторіч, ми можемо помітити балкони, оздоблені металевими огорожами  з різноманітними рослинними візерунками, що органічно вписуються в загальний простір та стиль будівлі. Деколи навіть, ці, так звані сецесійні балкони приховують всілякі таємничі знаки, які вже навіть важче розгледіти. В такому випадку потрібно уважніше придивлятися, а ще краще з’ясувати для себе історію походження таких оздоб. То коли це раптом ковальство, начебто буденне ремесло для гуцульського побуту, стало високим мистецтвом, визначним для архітектури Львова австрійського  часу?

На рубежі ХІХ-ХХ ст. у європейському мистецтві стає популярною течія, відома під багатьма назвами: «арт-нуво», «юґендстиль», «ліберті-стиль», «модерн», «сецесіон». За часів Австро-Угорщини, термін «сецесіон»(в перекладі з німецької — «відокремлення») на теренах України традиційно називали стилем «сецесія». Цей напрям, що крокував у ногу разом із модерном, інколи ще носив назву «новий стиль»

Сецесія у свій час, стерла межу між ремеслом та мистецтвом, давши змогу «високим шедеврам» багатству та різноманіттю форм, втілитися у промислових масштабах виробництва, ширпотребі.

Тепер розкішний балкон міг дозволити собі не тільки заможний  господар заміського палацу, а вже й звичайний міщанин. До того ж, архітектура була оздоблена із застосуванням такої близької для кожного жителя міста справи — звичайного ковальства. Правда, ковальство тепер стало більш затребуваним, адже разом з технологічним прогресом змінилося й застосування ремесла, яке тепер з кожним роком набувало все більшого значення як вид мистецтва, аніж побутової необхідності, при тому не втрачаючи своєї функціональності.

Батьком нової естетики модерну  вважають  художника Вільяма Морріса (1834—1896 рр.)з Англії. Хоча рух Морріса заперечував усе техногенне, головна його відмінність полягала в тому, що це була спроба застосувати мистецький напрямок  у промисловому виробництві. Потім це дістало назву дизайн. Бельгієць Віктор Орта революційно змінює підхід до архітектури приватних будівель. У будівництві тепер все виправдане з точки зору митця: вітражні панно, мозаїка, художній розпис стін, меблі, металеві та ковані елементи, до найдрібніших деталей. Архітектура й оздоблення створюють враження взаємодії та цільності. Лінії згладжують та продовжують конструкції, ніби  починаються з фундаменту і переходить по всій будівлі. Пластичні криві  плавно переплітаються створюючи в потрібних місцях напругу-акцент .  В архітектурі та інтер’єрі переважає рослинний орнамент, в якому загострюється увага на своєрідне чітке переплетення стебл, композицію стилізованого листя та квітів. Арт-нуво стає модним явищем, яке актуальне і в наш час
В наш час художники та архітектори продовжують  інтерпретувати в цьому стилі створюючи справді  нові мистецькі твори шляхом запозичень з глибокого минулого на противагу стандартам класичного мистецтва.